Jak poinformował portal ch-aviation.com, niemiecka Lufthansa nie wycofa w tym roku airbusów A340-600. Pod koniec 2024 r. pojawiła się informacja, że stanie się to z końcem sezonu letniego 2025. Teraz wiadomo, że wycofanie tego typu z floty ma nastąpić później, bo do połowy 2026 r. To i tak dwa lata wcześniej niż planowano, bo początkowo niemiecka linia wskazywała na 2028 r., jak w przypadku innych czterosilnikowców. To pokłosie opóźnień dostaw samolotów A350 i B787-9.
Jak już wcześniej informowaliśmy, do 2028 r. Lufthansa uporządkuje swoją flotę szerokokadłubową i wycofa cztery typy maszyn. Po wspomnianym roku flota ma składać się tylko z sześciu typów samolotów i będą to airbusy A330-300, A350-900/1000 i A380 oraz boeingi B747-8I, B777-9X oraz B787-9. Pisaliśmy o tym w artykule „
Do 2028 r. Lufthansa uporządkuje flotę szerokokadłubową”.
Stopniowe wycofywanie A340-600
W porównaniu do obecnego letniego rozkładu, Lufthansa planuje stopniową redukcję lotów A340-600 od początku 2025 r. aż do rozkładu letniego w 2026 r. Całkowite wycofanie tego typu samolotu spodziewane jest teraz w pierwszym półroczu 2026 r., a nie jak przewidywano
pod koniec października tego roku.
Obecnie Lufthansa w swojej flocie posiada jeszcze siedem A340-600, dzięki czemu jest jeszcze jednym z większych użytkowników tego typu airbusów na świecie. Luka po A340-600 zostanie zastąpiona przez 15 A350-1000 zamówionych w 2023 i 2024 r., których dostawy rozpoczną się w 2026 r. Łącznie przez flotę przewoźnika przewinęły się 24 maszyny A340-600. 17 z nich odeszło z floty w latach 2017-2025: 10 z nich stoi na hiszpańskim lotnisku Teruel, a kolejnych siedem zostało rozebranych.
Airbusy A340
Program Airbus A340 ruszył w 1987 r. Pierwszy A340 wzbił się w powietrze w kwietniu 1992 roku. W 1993 roku ustanowił rekord najdłuższego lotu bez międzylądowania, pokonując dystans pomiędzy Paryżem i nowozelandzkim Auckland. Dwusilnikowy boeing B777 został wprowadzony na rynek dwa lata później. Mógł zabrać tyle samo pasażerów, ale zużywał zdecydowanie mniej paliwa.
Pierwszym klientem i odbiorcą A340 była właśnie niemiecka Lufthansa. Początkowo samolot produkowano w wariantach -200 i -300. Natomiast w 2001 r. Airbus certyfikował wariant -600, który był najdłuższym komercyjnym samolotem świata (w 2011 r. stracił to miano na rzecz B747-8I). Rok później do służby wszedł wariant -500, który wtedy dysponował największym zasięgiem spośród wszystkich maszyn pasażerskich (do momentu wprowadzenia wersji B777-200LR). Wszystkie airbusy A340 posiadają cztery silniki odrzutowe. Warianty -200 i -300 były napędzane jednostkami produkcji CFM International. W nowszych wariantach montowane były silniki Rolls-Royce Trent 500.
Airbus do 2011 r. przyjął zamówienia na 377 samolotów z rodziny A340, z czego wszystkie zostały dostarczone do 2012 r. Obecnie we flotach przewoźników znajdują się 193 airbusy A340. Według danych Airbusa najwięcej tych czterosilnikowców lata jako samoloty prywatne, biznesowe i rządowe (69 sztuk). Natomiast we flotach przewoźników komercyjnych najwięcej posiada grupa Lufthansa (32 sztuki), Mahan Air (15 sztuk) oraz European Cargo (9 sztuk).
Ostatecznie w listopadzie 2011 r. Airbus oficjalnie ogłosił, że rezygnuje z produkcji czterosilnikowych A340, bo samolot ten przegrał rywalizację z boeingiem 777, który we wspomnianym roku pobił rekord liczby sprzedanych samolotów (182 sztuki).
Flota szerokokadłubowa LH
Obecnie pasażerską flotę szerokokadłubową grupy Lufthansa tworzy 197 samolotów: osiem airbusów A330-200, 43 A330-300, 11 A330-900neo, 25 A340-300, siedem A340-600, 40 A350-900, osiem A380, osiem boeingów B747-400, 19 B747-8I, trzy B767-300ER, sześć B777-200ER, 12 B777-300ER oraz siedem B787-9.
Grupa LH oczekuje na dostawę 95 pasażerskich samolotów dalekodystansowych: 24 airbusów A350-900, 15 A350-1000, 20 boeingów B777-9X oraz 36 B787-9 Dreamliner.